Thursday, November 11, 2010

Resipi Apple Pie

Hye semua !!

hari ni aku rajin tau
tiba tiba aku bangun tidur tadi
termimpi mimpi apple pie

aku sekarang kan duk kat asrama,
tak boleh nak masak masak

jadi aku letak resipi aje dulu



bahan bahan :
6 biji epal hijau ( di kupas kulit dan potong 12 setiap 1 biji )
200 g gula pasir
50 g kismis
20 g tepung jagung ( bancuh dengan sedikit air )


untuk doh pie :
500 g tepung halus ( tepung gandum pun boleh )
200 g mentega
2 biji telur gren A (di kacau sedikit )
250 g gula halus



cara - cara nya :


1.
Dalam periuk masak gula pasir hingga cair dan keperangan. Masukkan epal dan kismis. Gaul rata. Masukkan bancuhan tepung jagung dan masak hingga pekat. Sejukkan.


2.
Untuk doh pula, ayak tepung dan gaulkan dengan gula halus hingga rata. Masukkan mentega dan gaul hingga menjadi seakan2 serbuk roti. Tuang telur yg telah dikacau tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga terhasil doh yg tidak melekat dimangkuk adunan. Jangan bimbang jika telur tidah habis digunakan. Bungkus dgn plastik dan sejukkan 30 minit.


3.
Selepas 30 minit keluarkan doh dan biarkan sebentar. Kemudian canai doh diantara 2 plastik hingga menjadi kurang lebih 1/2 cm tebal. Doh mesti dicanai lebih besar dari mangkuk pie.


4.
Perlahan-lahan tanggalkan plastik bahagian atas dan dgn cermat terbalikkan doh ke dalam mangkuk pie. Ratakan perlahan2 hingga menutupi kesemua bahagian dalam mangkuk itu. Potong lebihan doh. Tuangkan inti yang telah sejuk.


5.
Tutup permukaan pie dgn lebihan doh, buat cara sama seperti cara no.3. Sapu dgn kuning telur dan larikkan dgn garfu secara bersilang utk menghasilkan corak. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 minit.


6.
Sejukkan pie sebelum dipotong. Selok2nya gunakan tin khas untuk membuat pie atau quiche yg dasarnya boleh ditanggal keluar. 



*dah jadi dah !
hakhak
pic ehsan dari google 


kalau nak aku buat sendiri
tunggu aku balik kampung la nanti raya nih
sekarang kat hostel
semua kedai yang buat
sediakan ongkos je sudey . hakhak !




ps : lelaki lelaki semua , cepat hantar rombongan meminang aku cepat . aku kan rajin memasak .
perasan gila stetament tuh . hakhak !




kredit : my resipi 


post signature

8 pengomen:

aLya said...

ari 2 alya terai buat tp x jadik..
sob..sob :-(

bungakuning . said...

@aLya

yeke ? try la lagik , kali ni mesti jadik punya (:

melle. said...

haha nampak sedapp

suzie rahman said...

sdp lh.t msk bg suzie erk..hihi ternyata xder org nk ping suzie yg xreti mskk ni.waaa

Teruna Suci said...

encik teruna suci da lama cri resepi ni, sruh mak buatlah lpas ni :P

Tengok Youtube Tanpa Internet

bungakuning . said...

@melle.

nampak sedap dan memang ceeedap . hakhak!

bungakuning . said...

@suzie rahman

eleh , padahal pakar masak nih i rasa . tapi tak nak ngaku kan kan kan . hakhak!

bungakuning . said...

@Teruna Suci

suruh mak buat ape kelaaas , buat sendri la lagi syiok !

Post a Comment

terima kasih sudi komen blog ini :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by Sarah Mohamad on Best Web Hosting