Monday, October 17, 2011

Tutorial nak tahu widget apa yang tak perlu di blog anda

Assalamualaikum!


kali ni buat tutorial. kalau sesapa yang dah tahu .. teruskan baca .. kalau yang tak tahu .. pung teruskan baca jugak hahahaha


okay .. tutorial kali ni mengenai macam mana nak tahu loading blog korang .. tapi kat sini best sket , bukan macam biasa tu yek ..kira dekat sini lebih detail lagi.


yang ni kita dapat tahu seberapa lama widget kita amik masa untuk loading.dengan itu, kita dapat tahu apa yang tak perlu dan perlu dalam blog kita.


selalunya yang memberatkan blog adalah benda2 yang tak penting punggg macam .. javascript lah . efek salji ke bubble ke .. jam entah pape tuu , apa lagi eh .. macam2 lah ..gambar pun kadang2 boleh memberatkan blog. kalau boleh resizekan gambar sebelum upload dalam blog. aku selalu resize hingga jadik 800x600.






contoh macam dekat atast tuu. hehehe


  1. dekat bahagian 1 tuu, korang letak URL blog korang.
  2. yang 2 tu, menunjukkan URL blog korang 

dekat bahagian bawah tuu .. adalah the details tentang penggunaan widget blog korang. just right click dekat mana2 tempat yang menunjukkan loading berat okay. nanti baru korang cakap gini "oooooo .. benda ni lah yg membuatkan blog aku berat. cisss .. buang terus" *kata2 telah di tambah tokok* hahahaah


bagi sesapa yang nak check boleh klik >>> KLIK SINI LAH!



macam blog aku paling lama nak loading adalah gambar *sebab salah satu gambar naturactor tu aku lupa nak resize kan* tu salah satu faktor yang membuatkan blog lambat nak loading. lagi satu, widget feedjit tu yang memakan masa 0.9 seconds.


so far ..blog aku ni cuma amik masa 3 saat je nak loading ... aku rasa blog aku ringan lah. tak tahu lah kalau ada sesapa yang kata blog aku berat ke apa ke .. hehehe







Peraduan Bongkar Kod Rahsia! 
Menangi pelbagai hadiah menarik seperti iPad 2, Samsung Galaxy Ace, 
iPod Touch, mp3 player, serta merchandise PTS!
*nak join just klik pic atas okay*

3 pengomen:

yaya_flanella said...

yaya pun resize gambar jugak. berat ke eh. huhu

Hana Soffelia said...

Ha'ah..ur blog ringan. Now dha tau caranya, nk g timbang blog i lak.

Tq for sharing this ye Sarah. ^_^

nazirah said...

wah app ni pun de ek tanx ek sarah kasik info nt cci try wat ;)

Post a Comment

terima kasih sudi komen blog ini :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by Sarah Mohamad on Best Web Hosting