Tuesday, January 19, 2010

aku geram!!!!!!!!!!!!!!

geram betul aku sekarang ni!!!!!!!!!!

meh la aku bercerita dulu biar korang faham sikit , nanti korang blur pulak kan .
pada seuatu hari tuh * ceeewah , macam ayat skema! ada la satu hari tuh , aku blog walking ,pastu ada la blogshop ni yang jaul baju jenis jenis craft2 la , aku ada tertarik dengan satu baju kapel mapel.

aku pun order la dengan puan S*** S****** ni , dah 2 ,3 kali berbalas emel , aku setuju la dengan design baju . harga untuk dua2 baju tersebut tak la mahal sangat, kira aku mampu lagi la . 

dah siap dia design tu kan , so tiba la masa untuk aku bayar kan ? dia siap hari rabu , aku jnji nak bayar hari kamis , alkisahnyeeeee.....pada hari kamis tu aku ada urgent interview . so aku emel la kat dia suruh dia simpan sampai hari isni , dia pun dah ckp "oke , papehal bgtau la ".

tetap pada hari isnin , aku maybank in kan duit tu sebanyak RM70 , harga untuk baju2 tuh sebenarnya Rm68 , puan tuh suh aku bank in dalam akaun dia Maybank , aku kena bankin kan sebanyak Rm70 kerana tak boleh bankin duit RM1 kan .

tapi lepas 2 minggu aku tak de dengan kabar langsung dari puan tu . ni yang buat aku geram ni , kalau tak dapat nak pos lagi bagitahula sepatah kat aku . jangan la senyap gni , bukan aku tak paham , selama ni boleh la nk emel2 kat aku , time aku dah bayar , senyap je trus .baik tak payah la ko nak buat blogshop kalau ko tak boleh bagi komitmen! betul tak ?????

macam mana aku nak rekemomen kan kat kawan2 aku , kalau gni la perangai kau berurusniaga ?? aku rasa dah burn dah duit aku tuh , walaupun harganya tak la mahal mana , tapi nilai tu tetap besar . aku bukan orang kaya pon nak halalkan semua duit tuh . korang rasa aku patut buat apa ??????

post signature

20 pengomen:

A.I said...

haish ade gak ek yang macam nih??
masalah2.
e2 kadang2 malas nak try beli on9 nih.
sabar okeyh??

JMR said...

uiks..ni la problem kalo berurusniaga kot tenet..perlu ada sikap positif dua2 belah pihka..kalo cam gini, leh buruk kan industri perniagaan intenet,.

sarah mohamad said...

aisha : tu la , ni jadi malas nak berurusan onlie .

jmr : memang pon , ni bergantung pada owner blogshop tu la , kena ada komitmen . jgn tipu . baru org percaya kat kita.

Mrs H said...

huishh kat blog sape tu?? mane tau ter oder skali ke..

sarah mohamad said...

ish , nanti kite bg link blog dia nak ?

Abd Rahim said...

Nie yg memburukkan perniagaan melalui internet nie...sikit jer yg jujur berniaga...

sarah mohamad said...

tula , ni dah serik rasanya nak beli online . hurm .

Shiela said...

Saya rasa sy nak drop skit la. Sy x kenal langsung sape S*** S****** tu tapi sy dah berurusan ngan dia byk kali. Mmg salah dia x sebab x bls email. Dia sepatutnya kena prihatin ngan benda2 ni sebab dia berniaga.
Tapi ape yg saya harapkan pada tua blog ni supaya maafkam dia sebab sy dah byk kali buat urusan niaga ngan dia tanpa masalh.
itu hanya pandpat sy. Sy dh dropkan no hp dia di blognya sendiri. Harap bole berurusn ngan si puan S ni.

puan cuda said...

salam hye...
bukan tipu

tapi maybe seseorg tu ade masalah yg xdpt langsung dielakkan...

sblom tulis kat blog..tnye la dulu owner nape jadik camtu...saya dah wat bende ni hampir 4 taun...so far sapa yg mesra ..xde hadapi masalah camni...siti pon bizi ade urusan, begitu juga saya...lepas kite ber msg ritu saya MABUK PEKNEN selama hampir 2 minggu...kluar masuk spital...bukan senang utk saya hadapi dgn nk siapkan orde customade ini..mmg saya akui saya silap x tulis kat blog masalah saya..tapi saya mmg x bajet saya pengsan..dan saya x mampu nk cek emel dan byk masalah lain yg x perlu citer kot...sapa yg sms/kol saya akan info keadaan sebenar..
siti xde sms cuda ckp duit dah masuk kan? cuda harap siti paham yer..skang kalo siti rs nk duit tu semula sila bgtau yer..atau nk baju...cuda mampu buat mane yg larat je...sekian trimas...

tanya dulu sebelom wat andaian tau...sedeh saya bace blog siti camni...sy x diajar amik duit org..saya cuma share hobi ngan sape yg berminat...thanks siti sbb still bersabar...

cuda said...

pn cuda mintak maaf yaa..
ada masalah yg xdpt dielakkan
xde sms pon..

Anonymous said...

jangan jadi bodoh sangat.. kalau x puas hati mintak duit balik.. aku rasa dia x de problem nk pulangkan duit ko tuh... lagi satu ko tau x apa sbb dia x reply.. x semua orang nk menipu buat bisness internet nih... kalau takat duit rm70 ko tu nk beli tiket pegi lari ke bandung pon x cukup... tanya la elok2... aku tau ko beli baju tu kt sapa.. tukang jahit tu sakit2 takkan itu pon ko x leh accept ?

Ur Other Half said...

@puan cuda.. saya nk komen pasal perkara ne sket memandangkan saya pun buat bisnes dan melibatkan bukan setakat ratus atau ribu tapi ratus ribu. bukan saya nak berlagak tapi saya rasa saya berhak menegur.

1st. sebenarnya dalam hal ne kurangnya two ways communication.

2nd. In bussiness, pelanggan dan menepati janji n masa is number 1. saya bagi contoh macam ne la. Hari ne dapat order barang2 untuk dijual dan tiba2 sakit masuk hospital.Okay.in bussiness, customer memang takkan amek tahu kamu sakit atau kamu kurang upaya sebab in term of bussiness, apabila urusniaga sudah dipersetujui, barang hendak lah dihantar seperti dijanjikan.Even kamu ada emergency case sekali pun, customer always rite.

3rd.komitmen.
untuk mendapatkan tapak bagi bisnes, kita kena perbaiki di mana kekurangan yang ada. Dalam hal ne, paling penting sekali ialah komitmen kamu pada sesuatu benda. Kamu bagi komitmen dengan betul,handle things dengan bagus, saya rasa rungutan seperti ini takkan terjadi. Dan even saya sendiri, saya sangat sukakan customer saya bagi pendapat tak kira baik dan buruk. Di dalam hal ne, sepatutnya kamu mintak maaf pada pelanggan sebab nya dia dah pun bagi duit. Daripada apa yang saya paham, dia cuma nak kan komitmen kamu.Jadi, sepatutnya kamu kena bertoleransi. Sekrang ne, dah wujud suasana yang kurang menyenangkan, so saya nak tanya lah. Sape yang rugi sekarang?Kamu atau Pelanggan kamu?Dia rugi untuk RM70 tapi adakah kamu perasan kamu akan kehilangan potential customer.


3rd,Phone number
Saya ada lihat kamu punya blog, number phone pun takde. Contoh yang paling bagus la.untuk menjadi bisnes enterprener yang berjaya sepatutnya kamu kena lah bagi semua info seperti lelong.com.my takpun ebay. So,tiada masalah yang terjadi.dan lagi satu,kenalah selalu update blog.

4.untuk empunya blog eni pulak.after this, klau nak ada urusniaga, make sure kamu tahu nama, number telefon dan alamat. Jadi, kalau tiada pembayaran dibuat. kamu boleh terus menghubungi pihak terbabit.Jadi,Kamu dah ada trust pada pihak peniaga. Even saya sendiri, kalau rm10 pun tetap duit. Tak kisah lah cukup atau tak nak beli tiket lari ke bandung. Duit takkan dapat dengan mudah.

5. Saya harap kedua2 pihak dapat berurusniaga dengan baik untuk kebaikan bersama.Tidak akan ke mana jugak kalau suma ini berterusan.

Sekian

sarah mohamad said...

shile : terima kasih atas pendapat anda

sarah mohamad said...

kepada puan cuda dan especially kepada anon : jawapan saya sama seperti aei , puan kena lah memberi kominten kerana melibatkan duit orang .

anon : kamu yang seharusnua berfikir dulu sebelum membuat kenyataan ni bukan soal duit , tetapi komitmen yang tinggi terhadap bisnes yang dijalankan .

dan kepada aie : terima kasih kepadan anda atas pendapat anda . saya sangat setuju dengan anda.adalah sebagai peringatan kepada saya sebelum berurusniaga secara online , saya akan pastikan nama, alamat dan no telefon diteliti dahulu .

terima kasih .

surayamohamad said...

tanpa nama sila tampil ke hdapan klu kau brani..hahaha,yala duit kau kan blambak xtahan nk ambk blh bwk titow kan,kau kan anak org kaya nk gi bngung bla2 msa xpa kan..hahaha funny!yg kau nk lebih2 ni apahal?kau ke tuan pnye bdn..?kau xmrasa la duit stakat 70 tu kan sbb kau KAYA sgt..dh dia nk wat bisnes kena la ada komitmen klau x baik xpyh wat..cstemer dh xlyn klau kau skit ke ape yg diorg thu asl bnda cstemer nk 2 siap..kau sape tau bju tu utk spa..?tu cstemer pnya psl la kau xpyh nk SEBOK!kalau x..xpayh nk wt niage..wt rugi je..org mrh kau plk yg lebih..

sarah mohamad said...

kepada sourplum : terima kasih kerana menyokong , selepas diteliti , saya rasa saya tidak bersalah dalam hal ni . kalau tidak boleh memberi komitmen jangan buat bisnes secara online . kalau ada urgent sekali pun , suruh la orang lain tolong check kan semua emel tu .melalui komen yang lepas , saya nak tnye macam mana kalu dah emel tak berbalas , no fon tak de bagi .apa2 hal ini semua salah faham saja . saya minta maaf kalau ada yang terasa .

Unknown said...

aduh..mcmner erk..
report polis jer..

hehehe
takutnye nak beli baju on9 nie..

cuda said...

ok
kalo sarah still nk salahkan cuda..ajak kengkawan salahkan cuda jugak..cuda rs cam x best la so sarah bg no akaun bank cuda pulangkan duit....so xde la cuda curi duit org bak kate kengkawan sarah itu...cuda sedaya upaya siapkan baju tu walaupun tgh sakit...tapi sarah still marah marah kan cuda...frust jugak...kengkawan sarah tu cam kenal je cuda nk tuduh cuda bebukan eh...takpe la sarah..tuhan adil..tuhan je tau ape aku rs skang..cuda dh mintak maaf dan dh citerkan hal sebenar kan? tapi sarah still salahkan cuda...utk pengetahuan sarah..cuda bukan la buat baju kapel sarah je...ada byk lagi orde yg lagi mahal dr baju sarah..tapi bila cuda citer masalah cuda 2 minggu lewat pon...nape derang leh paham? cuda pon x reply msg derang..cuda pon xde sms derang..no fon cuda ade kat fp...sebanyak kalinye cuda letak kat fp tu...

cuda said...

mmg susah kalo shopping online ni kalo kite x reti...huhu..

sarah pon masa orde..sungguh x meriah...cuda bukan la buat baju ni utk berniaga sangat...tapi just hobi cuda utk dishare ngan sapa yg berminat...sapa yg berminat sahaja...

dh kate hobi so...cuda akan buat baju bila cuda free...cuda ni bekerja jugak..dan ada kedai...so kene bahagikan masa sebaiknya...so far customer yg meriah, peramah xde masalah..tah la otomatik kot...mudah rezeki dia...sarah dr awal deal, cuda tgk agak keras...gune font yg besa cam bagi arahan...xde suai kenal, xde burak burak dulu...tu yg sarah cepat marah bile baju sarah lambat siap...

cuda MINTAK MAAF SANGAT eh kalo ade silap tulis...sarah kecik ati..cuda pon kecik ati..sbb kenkawan sarah tuduh cuda bebukan...husben cuda pon nasihatkan pulangkan duit sarah...so xde sape sakit ati...CUDA MINTAK MAAF YA..bende ni kerja tangan cuda..handmade..bukan amik dr rak dan post..cuda kene ade feeling hepi masa buat baju tu...skang dh xhepi...sedeh je ade...so nnti jgn lupe bg no akaun eh..

MEKASEH SARAH DAN KENGKAWAN...

sarah mohamad said...

puan cuda, sila rujuk pada statement aie seifer . saya sependapt dengan dia. dan lagi satu, dlm blog ni bukan saya yang paksa , diorang sendiri yang bagi komen. saya tidak memaksa.

berhubung dengan statement puan cuda, puan mengatakan hanya berkongsi hobi. ingin saya tegaskan, jikalau puan tidak mampu membuat baju tersebut seperti yang telah di dealkan . puan tidak perlu menerima tempahan tersebut.

satu lagi, saya ingin mengatakan lain orang lain persepsi. saya bukan tidak sabar, cuma sila nyatakan terlebih dahulu. itu sahaja. suruh lah husband puan email kepada saya.

puan telah menerima tempahan saya, maka sebaiknya puan menyiapkan baju tersebut seperti tarikh yang telah ditetapkan.

TERIMA KASIH PUAN CUDA DAN KENGKAWAN. HUHUHU

Post a Comment

terima kasih sudi komen blog ini :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by Sarah Mohamad on Best Web Hosting