Monday, February 6, 2012

Mari Bercakap Mengenai Adat Meminjam .

Assalamualaikum!


**Hai hai semorang. Hari ni aku bercuti yeayyyy sempena dengan Hari Maulidur Rasul dan Hari Thaipusam. Bestt ohh duk kat Malaysia ni, pelbagai cuti adoooooo.**


Back to the topic,


Aku rasa semorang tahu kan apa maksud meminjam kan? Kalau tak paham jugak, ermm tak tahu lan nak describe korang ni macam mana. HEHEHEHEHEHEH


Okay. Mengenai adat meminjam. Bukan ditujukan khusus kepada sesapa ni tahuu takk, tapi secara umum. Memandangkan tak ramai yang tahu cara - cara betul meminjam. Dari sudut definasi sarah mohamad ni haaa okeh. Tak kira lah pinjam duit/money ke barang ke ataupun harta benda. Asalkan namanya pinjam. Tapi selalunya pinjam meminjam ni lebih kepada barang atau harta benda kot. Sebab kalau pinjam duit maksudnya hutang kan. Tapi still dalam kategori pinjam lagi.



Jom tengok ..... zasssss ......... layaaaaaan *tetiba*


  • Pertama sekaliiiii, kalau dah pinjam reti lah pulangkan balik okeh.  WAJIB lah memberi balik benda/duit yang telah di pinjam. Jangan tunggu si tuan punya barang/harta/duit itteww meminta balik. Macam si empunya barang/harta tu pulak merayu rayu minta di pulangkan balik. Tak ke mendidih hati empunya barang/harta tersebut? Kalau dah tahu pinjam, mesti lah tahu nak pulangkan tak gituww adik kakak pakcik makcik? Jangan buat muka tak malu, buat barang/harta tersebut macam hak milik sendiri okay.
 




 





  • Yang kedua, pinjam secara third party. Contohnya macam ni ; si A nak pinjam barang si B, tetapi si B takde .. so si A minta kebenaran pinjam dari si C iaitu roomate si A. So si C pun bagi la kebenaran. Kalau korang menjadi si A dan kalau korang seorang berhemah adakah korang akan amik barang tersebut? 
  • Aku tak pasti adakah korang akan amik atau tak barang tersebut .. hehehehe ye lahh, setiap orang tak sama kan perangai. Ada yang sanggup amik dan ada juga yang tak sanggup amik sebab tuan punya sebenar iaitu si B takde. Siapa si C untuk bagi kebenaran? Adakah dia empunya barang tersebut? Ofcourse la bukan sebab empunya sebenar adalah si B.
  • Situasi macam ni selalunya terjadi dekat hostel, asrama, housemate, roomate.













  • Yang ketiga, kalau tahu barang/harta yang dipinjam .. sila lahhhhh jaga barang tersebut! Bagi yang elok, dah dapat yang buruk. Selalu jek aku dapat macam ni T___T. Selalunya novel lah. Weii, aku beli novel tersebut dengan duitt tahu takk, bukan dengan daun kering. Orang dah bagi pinjam, harus lahh bersyukur dan jaga dengan sebaiknya. Ini tak, bagi elok2 dah pinjam dapat yang buruk. Muka surat dah nak tercabut keluar lah, muka depan dah tak macam muka depan lagi. Tak ke mendidihh macam tuu?







 



Itu jelah kot aku rasa adat meminjam. Maybe korang ada beberapa tips lagi yang korang rasa penting. Drop a comment and aku akan tambah dekat entry ni :D


Aku kalau benda tu tak penting and rasanya tak perlu, aku takkan pinjam. Biar lah aku punya buruk atau tak selesa, selagi boleh guna aku guna. Aku takkan pinjam kalau bukan emergency. Contohnya baju. 


Banyak lagi sebenarnya tips tips yang ada .. tapi 3 ni je yang aku terfikir pada masa sekarang. HEHEHEHE.



terima kasih sudi baca yaw!

1 pengomen:

Anonymous said...

nice one..

masa kat hostel dulu, saya jarang pinjam brg orang

tapi bila pinjam tu, selalu lupe nak pulang...

malu la gak bila orang tu minta balik bfore kita yang pulangkan sendiri..

sekarang, dah takde dah mengamalkan adat ni...

Post a Comment

terima kasih sudi komen blog ini :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by Sarah Mohamad on Best Web Hosting